5 Beskydských vrcholov (11. ročník)

Autor: Martin Drozd | 13.11.2013 o 16:00 | (upravené 15.11.2013 o 20:55) Karma článku: 5,69 | Prečítané:  355x

Motto: "Zážitek nemusí být příjemný, hlavně aby byl velmi silný" patrí akcii s názvom 5 Beskydských vrcholov alias 5BV. Tento pretek by som nezaradil ani do kategórie klasickej „stovky" ani do orientačného behu. Je to niečo medzi tým. Prečo? Vašou „úlohou" je v stanovenom časovom limite (v tomto roku to bolo 34 hodín) vystúpiť na 5 vrcholov v Beskydoch a vrátiť sa na základňu závodu.

Nie je to až také jednoduché, ako sa na prvý pohľad môže javiť. Trasu totiž vopred nepoznáte, rovnako ako na klasických „orienťákoch", avšak pohybovať sa môžete len po značených turistických chodníkoch, lesných cestách alebo asfaltkách, čo je inak u štandardného orientačného behu dovolené. V dňoch 11.-13. októbra sa konal už 11. ročník, ktorý mal svoju základňu (štart) v Rožnově pod Radhoštěm. Počet účastníkov je stanovený na maximálne 600 v dvojčlenných tímoch, tj. Celkovo 300 tímov. Organizátorom akcie je Občanské sdružení ZIP a pravdepodobná dĺžka trasy sa pohybuje okolo 120 km. Toľko na úvod, poďme sa pozrieť ako vyzeral priebeh 11. ročníka.

Registrácia a štart

Štart a "základňa" akcie boli umiestnené v športovej hale SinotTipHall v Rožnově pod Radhoštěm. Podľa propozícií mali byť všetky beskydské vrcholy umiestnené na mape KČT č. 96 (z roku 2008 a novšej). Na registrácii sa povinná výbava nekontroluje - nie je totiž organizátormi vôbec stanovená. Stačí len overiť totožnosť a okolo zápästia si nechať umiestniť identifikačný náramok so štartovným číslom. Štart je potom zahájený z pódia, kde organizátori rozložia na zem 300 obálok so štartovnými číslami a kontrolnou kartičkou na zapisovanie priebežných časov na jednotlivých vrcholoch.

Aby to nebolo také jednoduché, v tomto roku boli čísla tímov na obálkach napísané na bežnom svetle neviditeľným UV fixom, takže po odštartovaní nastala hromadná tlačenica. Tento spôsob štartu má podľa môjho názoru viac nevýhod ako výhod - chaos, neprehľadnosť, tlačenica, atď... Odporúčam by som organizátorom štart zmeniť na osvedčený spôsob: rozdať kontrolné kartičky už počas registrácie, a hromadný štart začať napr. píšťalkou alebo výstrelom. Ľudia sa totiž predbiehali a na malom pódiu tlačili, aby ako prví našli a identifikovali "svoju" obálku s číslom a nasvietili ju na UV svetlo visiace nad pódiom.

Nástupný bod - Vsácká Tanečnice

Prvým vrcholom - takzvaným nástupným (KB0) bol kopec Vsácká Tanečnice (912 m). Pomerne veľa ľudí si omylom myslelo, že už ide na prvý vrchol 5BV, v čom ich ešte viac utvrdil fakt, že kontrola na Tanečnici zapisovala čas na miesto prvého vrcholu. Vzdialenosť zo základne bola asi 12 km.

Vsácká Tanečnice

Asi pol hodinu po štarte (22:30) začalo pršať, najprv len rosilo, neskôr sa spustil celkom slušný lejak. Nasadili sme si tesco pláštenky a utekali asfaltkou pod Tanečnici. S parťákom sme dobehli skupinku Tisícovkárov v zložení Tomáš a Kamil Zágoršekovci, Peter Cisár, Peťa Mücková, Eva Zborníková, Lenka Váchová, Jirka Hofman a niekoľko ďalších. Dážď neprestával ani v lese, šliapali sme do kopca po slušnom beskydskom bahínku až na vrchol Tanečnice. Tam som chvíľku čakal na parťáka, po asi 15 minútovom servise (jedlo, oblečenie) sme sa vydali ďalej na oficiálne prvý beskydský vrchol - Lukavici.

KB1 Lukavice (898 m)

Po chvíľke hľadania sme Lukavici objavili na česko-slovenskej hranici juhovýchodne od obce Bílá. Mali sme pred sebou cestu po červenej hrebeňovej značke podľa odhadov asi 20 - 25 km cez kopce Soláň, Vysoká, chatu Bumbálka až do Kelčovského sedla a odtiaľ kúsok hore na Lukavici, kde sme dorazili o 6:41 ráno.

Lukavice

Celú cestu viac či menej intenzívne pršalo pričom moja mapa úplne premokla a stala sa nepoužiteľnou. Moja chyba, zle som si pozrel predpoveď počasia a po skoro mesiaci bez zrážok som nepredpokladal, že práve počas akcie bude takto liať. Na Lukavici sme prišli o 10:04 hodín a po pár minútach sa vydali na druhý vrchol - Smrkovinu.

KB2 Smrkovina (924 m)

Cestou na Smrkovinu, ktorej vrchol ležal mimo značky, dážď prestal úplne, a tak sme si vychutnávali ticho lesa, ozveny vodných kvapiek narážajúcich na prekážky vplyvom gravitácie. Slnko začalo pomaly presvitať cez lesný porast a chvíľami sa naskýtali dychberúce výjavy. Smrkovina leží južne od rekreačnej oblasti Visalaje, pod vrcholom pramení riečka Řecice a potok Vilčok. Okolo vrcholu vedie zelená TZ z rázcestia Ježánky k Švarné Hance.

Vzdialenosť zo základne po KB2 bol podľa organizátorov cca 50 km, za predpokladu zvolenia najvýhodnejšej resp. najrýchlejšej trasy. Ďalším vrcholom bol Čertův Mlýn, kde prví tím dorazil o 8:25 hod.

KB3 Čertův Mlýn (1206 m)

Čertův Mlýn ležal približne na 80. kilometri optimálne zvolenej trasy. My sme zvolili postup tak, ako odporúčali organizátori, tj. smer Ostravice, traverz Smrku avšak mimo značky na hrebeň Knehyně a po červenej na vrchol.

Stúpanie po "šport" trase B7 na hrebeň Knehyně.

Ďalším vrcholom (KB4) bol Velký Javorník (918 m) a posledným (KB5) bola Oprchlice (639 m) kde sme už ale nedošli. Na vine boli moje úplne zničené chodidlá od ostrých beskydských šutrov, a teda nevhodne zvolené tenisky s nízkym profilom a skoro žiadnym odpružením. Za chyby a podcenenie prípravy sa platí, a tak sme cez Radhošť zamierili na základňu do cieľa. Celkovo sme prešli vzdialenosť asi 92 km s prevýšením 3576 m.

Naša absolvovaná trasa je k dispozícii TU.

Oficiálna trasa 5BV 2013 (podľa organizátorov) je TU.

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.